کیفیت بازیکن ولفسبورگ اشکان دژاگه کاپیتان تیم ملی

کیفیت: بازیکن ولفسبورگ اشکان دژاگه کاپیتان تیم ملی اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

پیگیری ایجاد یک‌میلیون و۳۴هزارفرصت‌شغلی درسال97| تعویق‌درتکمیل طرحهای عمرانی‌نیمه‌تمام 

آخر فقر و بیکاری؟

آخر فقر و بیکاری؟

عبارات مهم : منابع

پیگیری ایجاد یک میلیون و۳۴هزارفرصت شغلی درسال97| تعویق درتکمیل طرحهای عمرانی نیمه تمام

برای ایجاد اشتغال در سال آینده، حدود 73.4 هزار میلیارد تومان از طریق ترکیب منابع قانون اشتغال روستایی، تسهیلات بانکی و تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع اصلاح قیمت بعضی از حامل های انرژی تجهیز شده است است.

آخر فقر و بیکاری؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جزییات لایحه بودجه سال آینده، بودجه کاملا متفاوتی نسبت به سال های قبل به تصویر می کشد. شعار محوری لایحه بودجه، دستیابی به نشانه «رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال زا و ضد فقر» بوده و بنا به اعلام شرکت برنامه و بودجه، همه برنامه های دولت جهت تحقق این نشانه بسیج شده است است.

در حوزه کلان، رسالت بودجه قوه مجریه در سال 1397 حفظ ثبات اقتصادی کشور و کمک به ادامه روند رو به رشد تولید ملی با تمرکز بر تحقق رشد اقتصادی از محل بخش های غیرنفتی اقتصاد است تا ضمن پایدارسازی رشد اقتصادی به زیاد کردن اشتغال کشورکمک کند. در همین راستا، سیاست های دولت در ارتباط با تدوین لایحه بودجه در چند محور پیگیری شده است است که براساس گزارش شرکت برنامه و بودجه، زیاد کردن انضباط و شفافیت در بودجه، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، مدیریت اعتبارات هزینه ای و زیاد کردن کارایی استفاده از این اعتبارات،استفاده اهرمی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، حمایت مستقیم از فقرا و نیازمندان، ساماندهی رویه فعلی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و برنامه گسترده اشتغال و تجهیز منابع مورد نیاز جهت توسعه اشتغال گسترده از جمله این محورها خواهد بود.

پیگیری ایجاد یک‌میلیون و۳۴هزارفرصت‌شغلی درسال97| تعویق‌درتکمیل طرحهای عمرانی‌نیمه‌تمام 

افزایش انضباط و شفافیت در بودجه

براساس گزارش شرکت برنامه و بودجه، در جهت تحقق اهداف شفافیت و انضباط بودجه ای، جهت نخستین بار در تاریخ بودجه ریزی در ایران، لایحه بودجه 1397 به همراه اسناد تکمیلی آن همزمان با تقدیم لایحه به صورت آنلاین در سایت شرکت برنامه و بودجه کشور قرار داده شد که باعث دسترسی فراگیر تمام ابعاد و گروهای جامعه به آن شده است است و لایحه بودجه در معرض دید همگان قرار گرفته است.

علاوه بر این، ردیف های متفرقه ای در ادوار بودجه گذشته، که منجر به عدم کارایی در نظارت و پیگیری بودجه ای می شد، ساماندهی شده است و از 337 به 138 ردیف کم کردن یافت و در جهت زیاد کردن انضباط بودجه ای، 199 ردیف متفرقه به ذیل اعتبارات دستگاه های اجرایی و یا استانی انتقال یافته است که این مهم، باعث زیاد کردن نظارت و کنترل در عملکرد بودجه خواهد شد.

استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد

آخر فقر و بیکاری؟

هدف از استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، تخصیص منابع محدود به اولویت ها، امکان از بین بردن موازی کاری ها و صرفه جویی در اعتبارات دستگاه اجرایی، امکان نظارت بهتر با توجه به کمی بودن فعالیت ها، برقراری ارتباط نظام مند بین عملکرد و تخصیص و انگیزه دار کردن مدیران جهت زیاد کردن بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها هست. بر این اساس، اصلاحاتی در فرآیند تصویب و توزیع اعتبارات لایحه بودجه 1397انجام گرفت. در فرآیند تصویب، ابتدا اهداف کمی هر سال فعالیت های دستگاه اجرایی بر اساس اسناد فرادست مشخص و سپس از طریق برقراری ارتباط بین اعتبارات هزینه ای و اهداف کمی بهای تمام شده است فعالیت های دستگاه های اجرایی تعیین شد.

در نهایت اعتبارات هزینه ای دستگاه برمبنای بهای تمام شده است فعالیت ها تعیین شد. به طور کلی در سال 1397، تعداد 340 دستگاه و ردیف ملی (34 درصد) و 100 درصد دستگاه های استانی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواهند داشت.

پیگیری ایجاد یک‌میلیون و۳۴هزارفرصت‌شغلی درسال97| تعویق‌درتکمیل طرحهای عمرانی‌نیمه‌تمام 

مدیریت اعتبارات هزینه ای

با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمبود منابع بودجه ای اولولیت مهم دولت در بودجه سال آتی، مدیریت هزینه های جاری با اعمال حداکثر صرفه جویی، انضباط مالی و تعدیل هزینه های غیرضروری بود. دولت اعتقاد است جهت مدیریت هزینه ها و زیاد کردن بهره وری، به جای تولید خدمت به وسیله دولت، به ارائه خدمات عمومی به شکل خرید خدمت بپردازد.

در این راستا در لایحه بودجه 1397 چند اقدام صورت گرفته است که براساس گزارش شرکت برنامه و بودجه، ابتدا ردیف های مهم و متفرقه ساماندهی شدند. دوم این که اصلاحاتی در جداول هزینه های انجام گرفت. سوم این که مصارف از محل درآمدهای اختصاصی به هزینه ای و سرمایه ای تفکیک شد و در نهایت تمرکز زدایی تاکید شد.

آخر فقر و بیکاری؟

استفاده اهرمی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای

در حال حاضر حدود 6 هزار پروژه عمرانی ملی و حدود 65 هزار پروژه عمرانی استانی نیمه تمام (در مجموع 71 هزار پروژه عمرانی) وجود دارد که به علت کمبود منابع بودجه عمومی، تکمیل آنها به تعویق افتاده است.

دولت در جهت تشویق حضور بخش شخصی و تعاونی و همچنین تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام در نظر دارد از روش همکاری عمومی – شخصی با اهرم کردن منابع مالی خود و ترکیب آن با تسهیلات بانکی، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز آورده اشخاص، نسبت به تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و توسعه زیرساخت های کشور اقدام کند.

برای تسهیل این فرآیند، در لایحه بودجه 1397 تبصره بودجه ای خاصی (تبصره 19) تعبیه شده است و همچنین کتاب رویکرد همکاری خصوصی- عمومی که مشمول بر لیست پروژه های عمرانی قابل واگذاری به همراه روش و نظام انگیزشی این رویکرد هست، به همراه لایحه بودجه تقدیم مجلس شده است هست. این پروژه ها در حوزه های متفاوت از جمله حمل ونقل، صنعت و معدن، آب وفاضلاب، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آب، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، سلامت، ورزش، انرژی، آموزش عالی و آموزش عمومی و فنی و حرفه ای اولویت بندی شده است اند.

همچنین در تبصره 19 لایحه بودجه، طرح های عمرانی که در نهایت منجر به ارائه کالاها و خدمات عمومی به مردم می شود، در دو دسته کلی حاکمیتی و تصدی گری تقسیم بندی شده است و در نظر است استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش شخصی در تکمیل و بهره برداری این طرح ها انجام گیرد. در طرح های انتفاعی بخش شخصی مسوولیت تامین مالی، تکمیل و بهره برداری و ارائه خدمات به مردم را برعهده می گیرد و در طرح های حاکمیتی نیز تا حد امکان از ظرفیت های بخش شخصی در تکمیل و بهره برداری بهره گیری خواهد شد.

دولت در جهت تامین انتظارات بخش شخصی دو مقوله مهم «توجیه پذیر کردن طرح ها» و «تجهیز منابع مالی» را در دستور کار خود قرار دارد. در زمینه توجیه پذیر و اقتصادی کردن طرح ها که نشانه آن ایجاد انگیزه در بخش شخصی جهت همکاری هست، اقداماتی نظیر خرید تضمینی محصول طرح، عدم محدودسازی قیمت جهت کالاها یا خدمات طرح، ایجاد کاربری جانبی اقتصادی یا کاربری های چندگانه طرح و مشوق های مالیاتی و بیمه مدنظر است.

در زمینه تجهیز منابع مالی، با نشانه طراحی بسته تامین مالی مناسب هر طرح، اقداماتی نظیر اهرمی کردن منابع مالی متفاوت مشمول بر بودجه عمرانی، آورده بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی و بازارهای پولی و مالی و منابع مالی خارجی و همچنین تخصیص داده شده است منابع بودجه به صورت تسهیلات یا کمک به سود تسهیلات، ارائه تضامین حاکمیتی جهت تأمین مالی خارجی و موافقت با ترهین اموال طرح در دستور کار قرار دارد. بر این اساس انتظار می رود بازار منابع مالی قابل توجهی بر روی بخش شخصی باز شود و بخش شخصی با استفاده از ظرفیت های فنی و مدیریتی خود تجهیز منابع مالی جهت طرح را عملی کند.

بر اساس برآوردهای انجام شده، ظرفیت تجهیز منابع مالی در حدود 68 هزار میلیارد تومان از طریق این تبصره وجود دارد. با اجرای سازوکار آینده نگری شده است در لایحه بودجه سال 1397 انتظار می رود از یک سو وقت های جدیدی جهت فعالان بخش شخصی اعم از پیمانکاران، مشاوران و نهادهای مالی جهت حضور در فعالیت های اقتصادی و توسعه اشتغال در کشور به وجود آید و از سوی دیگر با تسریع در تکمیل و بهره برداری طرح ها، کمیت و کیفیت ارائه کالاها و خدمات عمومی به مردم زیاد کردن یابد.

حمایت مستقیم از فقرا و نیازمندان

یکی از شعارهای دولت دوازدهم، کم کردن فقر مطلق و زیاد کردن درآمد افراد فقیر جامعه هست. در این راستا دولت در سال 1396 گام اول را با زیاد کردن مستمری پرداختی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و شرکت بهزیستی کشور برداشته است.

در ادامه همین مسیر، در سال 1397 دولت برنامه ریزی کرده که افراد دارای درآمد کمتر از مستمری پرداختی فوق را شناسایی و تا سطح این مستمری جبران کند و نیز اوضاع بهداشت و درمان آحاد جامعه را از طریق توسعه خدمات بهداشتی و درمانی ارتقاء دهد.

دولت در گام نخست در سال 1396 مبلغ 4 هزار میلیارد تومان را بابت زیاد کردن میزان مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و شرکت بهزیستی تخصیص داده شده است داد؛ به گونه ای که پرداختی مستمری خانوار های تک نفره از رقم 98 هزار و 500 تومان ماهانه به رقم 193 هزار و 500 تومان زیاد کردن یافت. این مبالغ جهت خانوارهای با بعد خانوار زیاد نیز به صورت چشم گیر زیاد کردن یافته؛ به گونه ای که جهت خانوار 5 نفره از رقم 327 هزار و 500 تومان به 692 هزار و 500 تومان ماهانه زیاد کردن یافته است.

دولت در گام دوم جهت حمایت زیاد از فقرا در لایحه بودجه سال 1397 به گونه ای برنامه ریزی کرده که تمامی خانوارهای با درآمد کمتر از این سطح را شناسایی و در سال 1397 تا حد این مستمری، پرداخت کند. بدهید ترتیب چنانچه خانواری دارای درآمد زیرخط مستمری پرداختی باشد، با اعلام آن به کمیته امداد(ره)، دریافت کننده میزان کمک نقدی تا سقف این مستمری تازه خواهد بود.

پیش بینی می شود که در سال 1397 تعداد 700 هزار خانوار دیگر تحت حمایت این سیاست برطرف فقر دولت قرار گیرند و بار مالی حدود 3 هزار میلیارد تومان را علاوه بر مبلغ قبلی (4 هزار میلیارد تومان) به دنبال داشته باشد. دولت قصد دارد این سیاست را تا آخر دولت دوازدهم پیگیری کند.

از سوی دیگر در لایحه بودجه سال 1397 از سیاست توسعه اشتغال نیز جهت کم کردن فقر استفاده شده است هست. در برنامه ریزی به عمل آمده جهت ایجاد بیش از یک میلیون وقت شغلی جدید، دولت برنامه های خاص از ایجاد مشاغل حمایتی جهت اقشار کم درآمد و یا روستاییان طراحی کرده هست. به طور نمونه در تبصره 16 لایحه بودجه 1397 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی قرض الحسنه جهت حمایت از مددجویان کمیته امداد امام خمینی و شرکت بهزیستی در نظر گرفته شده است است که صرف آموزش، کاریابی، کارورزی، هدایت شغلی و کمک به تامین سرمایه کار مددجویان خواهد شد که در نتیجه آن، حدود 80 هزار نفر شاغل خواهند شد. حدود 6 هزار میلیارد تومان از محل باقی مانده منابع قانون حمایت از اشتغال روستاییان و عشایر، تسهیلات بانکی با قیمت سود پایین به متقاضیان سرمایه گذاری در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر پرداخت می شود که به طور عمده جزو طبقه فقیر جامعه هستند. بر این اساس، دولت در لایحه بودجه سال 1397 درصدد است تا سیاست کم کردن فقر مطلق را دنبال کند.

ساماندهی رویه فعلی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها

روند نزولی قیمت واقعی حامل های در سال‏های گذشته منجر به زیاد کردن مجدد مصرف انرژی و شدت انرژی شده است است که این امر باعث شده است است تا بخش عظیمی از منابع بین نسلی انرژی در داخل کشور مصرف شده است و امکان صادرات آن کم کردن یابد. افزون بر آن، این زیاد کردن مصرف انرژی باعث آلودگی محیط زیست و مخاطرات سلامتی می شود. از طرف دیگر، یارانه های پرداختی به تمام اقشار جامعه، باعث فشارهایی بر بودجه عمومی شده است است.

گزارش ها نشان می دهد تا آخر آذر ماه 1396، 14 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی جهت تامین کسری پرداخت یارانه های نقدی تخصیص داده شده است یافته است که به نظر می رسد ادامه روند فعلی امکان پذیر نباشد. بدهید منظور دولت در تبصره 14 لایحه بودجه پیشنهاد داده است رویه فعلی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در جهت تحقق عدالت، کم کردن فقر مطلق، توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به اقشار نیازمند اصلاح شود.

در تبصره 14 لایحه بودجه به منظور پرداخت یارانه نقدی به اقشار نیازمند 23 هزار میلیارد تومان، به منظور کم کردن فقر مطلق در خانوارهای نشانه از طریق زیاد کردن پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و شرکت بهزیستی هستند 7 هزار میلیارد تومان و به منظور کم کردن سهم هزینه های مستقیم سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص در مجموع 3.7 هزار میلیارد تومان اعتبار آینده نگری شده است هست. دولت امیدوار است با اجرایی شدن این تبصره، اهداف عدالت اجتماعی محقق شود.

برنامه گسترده اشتغال

با توجه به اینکه آینده نگری می شود در سال 1397 تعداد 838 هزار نفر متقاضی کار تازه وارد بازار کار شوند، دولت برنامه گسترده اشتغال را در لایحه بودجه سال 1397 با نشانه صیانت از اشتغال موجود و همچنین ایجاد 980 هزار وقت شغلی خالص آینده نگری کرده هست. ارائه برنامه اشتغال دولت در قالب تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 به همین جهت هست. جهت این منظور دولت حدود 73.4 هزار میلیارد تومان از طریق ترکیب منابع قانون اشتغال روستایی، تسهیلات بانکی و تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع اصلاح قیمت بعضی از حامل های انرژی تجهیز کرده است.

تصویر اجمالی پیشنهاد اولیه برنامه اشتغال دولت ذیل تبصره 18 با فرض استفاده اهرمی از 17.4 هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به شکل یارانه سود تسهیلات، وجوه اداره شده است و کمک بلاعوض در کنار حدود 6 هزار میلیارد تومان آینده نگری مانده منابع قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در ترکیب با منابع تجهیز شده است از محل تسهیلات نظام بانکی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به شرح جدول زیر هست. بر این اساس، در مجموع یک میلیون و 34 هزار وقت شغلی در سال آینده پیگیری خواهد شد.

برنامه اشتغال دولت در سال 1397

خبرآنلاین

واژه های کلیدی: منابع | اشتغال | برنامه | تسهیلات | بودجه کشور | صندوق توسعه | لایحه بودجه | برنامه ریزی | مدیریت هزینه

آخر فقر و بیکاری؟

آخر فقر و بیکاری؟

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs